Vincenc Morstadt – oživil pohádkovou Prahu
Když přišel v roce 1813 jedenáctiletý Vincenc Morstadt do Prahy na studie k novoměstským piaristům, byla Praha ještě barokní město, kouzelně krásné, celistvě promodelované s dokonale utvářenými podrobnostmi – kostely, paláci, měšťánskými domy, se spoustou zeleně v zahradách a na vltavských ostrovech, to celé uzavřené v masivních hradbách, na to vše dohlížela dvojice hradů. V té době byla patrně nejkrásnějším městem Evropy a díky tomuto muži si ji můžeme v této podobě podrobně prohlédnout.
Sám Vincenc Morstadt se narodil 17.dubna 1802 v Kolíně obchodníku s vínem Josefu Morstadtovi jako druhý syn. Po studiích nastoupil jako Criminalbureaupraktikant u pražského magistrátu a tomuto právnickému zaměstnání se věnoval po celý svůj umělecký život, takže nevolil jako většina umělců volný způsob života. 19. února 1875 umírá, je pochován na malostranském hřbitově a jeho zeť Antonín Stadler plní jeho poslední vůli a věnuje všechny jeho kresby Národnímu muzeu. Celkem těchto kreseb vytvořil 232.
V opravdu unikátním díle, ve kterém zachycuje detailní architektonické změny, technologické změny, si určitě povšimněte i detailního zpracování života ve městě. Každý jeho obraz podává o něm určitou zprávu. Bohatý život, který vkládá do kompozice svých obrazů, zpodobuje život všech společenských vrstev v pražských ulicích. Šlechta se tu objevuje převážně v kočárech a fiakrech, svátečně přistrojení měšťané na procházkách v parcích a na hradbách, dělníci a nádeníci procházející ulicemi s různým nářadím anebo jsou v plné práci. Dokonce tu najdeme místní sebranku bojující mezi sebou, například v obrazech se Staroměstským náměstím. Aby jste si tento ruch města mohli prohlédnout do detailu, nechal jsem všechny reprodukce ve vysokém rozlišení.
Kostel sv. Jindřicha a Jindřišská věž 1825 vs 2011 (bohužel lepší foto nešlo pořídit, jelikož už nám pro stejný úhel pohledu brání hustá zástavba, oproti původnímu stavu)
Staroměstské náměstí od Celetné ulice 1835 vs 1852 vs 2011 – tento pohled Morstadt nakreslil dokonce dvakrát ze stejného místa, stal se tak prvním, kdo zachycoval detailní proměny určitého místa. Vesměs tento pohled zůstal stejný, různé jsou pouze budovy radnice.
Celetná ulice s Prašnou bránou 1840 vs 2011 – i zde původní pohled utrpěl stavbou krabice na pravé straně, která je ale více zapadlá do řady domů, tak není naštěstí vidět.
Před hlavní celnicí, nynější palác Hybernia – rok 1847 vs 2011
Novoměstská radnice rok 1863 vs 2011
Josefské náměstí (nynější Náměstí Republiky) 1872 vs 2011 – i zde pohádkový pohled utrpěl stavbou nic neříkající krabice na pravé straně.
Další kresby budu postupně přidávat…
Napsat komentář