…návštěvníci spartakiád už nejezdí tramvají?
Jako smutný památník těchto megalomanských sportovních akcí, zarůstají nedaleko Pohořelce dvě tramvajové smyčky Královka a Dlabačov, které jsou na dohled jedna od druhé a sousedí se strahovským sportovním stadionem, kde se tyto akce konaly. Vybudovány byly pro návoz a odvoz desítek tisíc návštěvníků a cvičenců spartakiád. Na svou dobu šlo skutečně o ideálně vyprojektované smyčky. Kromě klasických smyček určených k obracení tramvajových vlaků se pražská kolejová síť může pyšnit dvojicí smyček, jejichž poslání bylo od ostatních částečně odlišné. Jsou to v podstatě tramvajová nádraží. Jde o tříkolejné smyčky se samostatnými nástupišti, spojenými nadchody vedoucími na příslušná nástupiště. Na následujícím obrázku dobová fotografie smyčky v plném provozu.
Obě byly zprovozněny v roce 1948, první z nich byla Královka, zahájila provoz 1. června 1948. Tři koleje určené k odbavování cestujících jsou jedna od druhé důsledně odděleny zábradlím a přístupová cesta na a z nástupiště je vedena mimoúrovňově, nadchodem z ocelové lávky, která je dvojicí schodišť mířících vždy na levou a pravou stranu lávky spojena s každým z trojice nástupišť smyčky. Deponovací kapacita smyčky činí 20 vozů typu T.
Jen 24 dní po otevření své kolegyně, smyčky Královka, zahájila 25. června 1948 provoz druhá ze strahovských tramvajových smyček určených k obracení „sportovních“ tramvajových vlaků – smyčka Dlabačov.
Na dalších fotografiích možné vidět nynější stav zašlé slávy těchto smyček.
a zde připomínkové video jedné ze spartakiád 🙂
a někteří z vás si jistě vzpomenou na hit Žlutého psa, kde se zpívá „a do toho tenhle Gorbačov, co ho znal celej Dlabačov“, kde se také objeví několik záběrů ze spartakiád.
V tomhle případě nasazujete Spartakiádě psí hlavu. Dlabačov byl budován ještě pro demokratické Sokolské slety…
Skvělý článek, něco takového jsem hledal. Jen ještě doplním drobnou zajímavost ohledně tramvajového provozu. V běžném období je nejkratší interval mezi tramvajemi 60 s (typicky například na I. P. Pavlova). V době Spartakiád byla přijata dodatečná opatření (např. naddimenzovaná měnírna Střešovice, zapojení mobilní měnírny, řízení provozu policistou na křižovatkách po celé trase, využívání obou obratišť najednou [Královka i Dlabačov]), a díky nim byl tento intervál zkrácen na 40 s. Tedy za stejnou dobu, kdy se na IPP vystřídají dvě tramvaje, cestou na Strahov to byly tři…