…existovalo autobusové nádraží Pankrác?
A jeho fragmenty tu stojí v husté byznysové zástavbě dodnes (2013). Slavnostně bylo otevřeno 7. července 1947. Z nádraží se jezdilo do Jižních Čech, na Benešovsko a do Posázaví (v podstatě k nám na chatu:-). Kapacita byla kolem 200 spojů denně a počet cestujících postupně narostl na 11 tisíc denně.
Na fotografii vidíme nádraží v roce 1949. Za autobusem Škoda 706 RTO je benzínová pumpa a ještě za ní akáty u konečné trolejbusové linky č. 55. Trolejbus stojí za oním akátem. Domy vlevo, v Pikrtově ulici, a na horizontu stojí dodnes. V dáli přijíždí tramvaj možná ze smyčky na Budějovické, nebo z Krče Ryšánky, či Kačerova.
Na obrázku vidíme Pankrác v roce 1968. Legenda k jednotlivým číslům:
1) činžovní dům U družstva Klid
2) topol u Truhlářů pokácený nedávno, tak rok 2008
3) dům architekta Koudi, zbořen 2006
4) domek z kolonie Na Děkance
5) budova autobusového nádraží
6) samotné autobusové nádraží
7) konečná trolejbusu č. 55
8) domy v dnešní Pikrtově ulici
9) tzv. Modren, dnes je tu ulice 5.května
10) kino Libuše
11) znázorňuje přibližnou polohu, kde stávala kolonie U družstva Klid.
12) uhelné sklady pana Klinota vedle na rohu ulice Na Pankráci bylo kadeřnictví a cukrárna pana Šmída.
13) ukazuje Runczikovu, předtím Bořkovu ulici.
14) je Budějovická navazující vpravo na ulici Na Pankráci
15) tudy jezdily tramvaje č. 3, 13, 14. Číslo 16 ukazuje původní různé boudy, baráčky a ohradu, byla to jakási tehdejší „průmyslová zóna“.
17) je Bouškovo zahradnictví.
18) ukazuje louku, pod níž se rozprostíraly podzemní protiletecké kryty.
19) byla hospoda „U Kotyšanů“
Uzavřeno bylo nádraží v roce 1986 a měla následovat jeho rekonstrukce, aby zde mohlo být odbavováno 700 autobusů denně. Proti rozšíření se ale vzbouřilo nedaleko bydlící obyvatelstvo, založilo Občanskou iniciativu Pankrác a Praha 4 se rozhodla od záměru ustoupit a místo využití budov jako nádraží, zde udělalo tržnici, která byla otevřena počátkem roku 2000. Fungovala ale jen do roku 2006, pak byla zbořena a na jejím místě vyrostl administrativní komplex Gemini.
Zde je vidět nádražní budova těsně před zbouráním. Další fotografie v této galerii ZDE
V současnosti (únor 2013, foceno mobilem) vypadá fragment nádraží takto.
Autobusové nádraží bylo zrekonstruováno, nebylo však po rekonstrukci znovu otevřeno. Zcela zbytečná rekonstrukce tedy proběhla, všechny budovy postaveny, To prosklené na snímku jsou právě nově postavené, nikdy neotevřené budovy po rekonstrukci. Před rekonstrukci tam stála jen přízemní budova, zděná s okrovou omítkou jestli si správně pamatuji.
Když už použiji bez povolení cizí text a snímky, tak by bylo dobré uvést alespoň odkaz, aby čtenář pochopil i význam výpisu okolních staveb na fotografii, jejímž autorem je p. Jirsa.
Měl byste uvádět zdroj, kde jste čerpal. Mé stránky jsou chráněny licencí CC, tak to respektujte.